新規履修希望者の方へ

履修の手順

1. 第1回授業に参加する

2017年秋学期の第1回授業は 2017年9月28日(木)4限-5限 ι23 になります。合同プロジェクトの履修に関する説明や、研究グループ(KG)の紹介などがありますので、必ず参加をお願いします。飛び入り参加可能です。

2. 学事で履修申告する

履修する事を決定したら、学事の履修申告にて合同プロジェクトを履修してください。履修する研究プロジェクトの教員は、合同研究会の教員(村井・楠本・中村・高汐・バンミーター・植原・三次・中澤・武田)が担当しているプロジェクトであれば、どれでも構いません。各自の授業日程などの都合にあわせて、履修申告して下さい。また、諸般の事情により履修できない場合でも研究プロジェクトに参加できますので、その際には別途ご相談下さい。

合同プロジェクトでの活動内容

1. 研究会の授業に参加する

研究プロジェクトの授業は 毎週木曜日 4限-5限 になります。この時間は研究に関する基礎を修得したり、研究の最先端の状況を知るための重要な時間となりますので、毎週参加して頂くこととなります。それにあわせて時間割の調整などをお願いします。

2. 研究グループ(KG)のミーティングに参加する

合同プロジェクトでは、普段研究グループ(KG)に分かれて研究活動を行っています。(KGの一覧は http://rg.sfc.keio.ac.jp を参考にしてください)KGはそれぞれ研究テーマ毎に分かれており、各KGは毎週ミーティングをして活動の進捗や、今後の方針、研究に関わる業務について話し合っています。新規履修者の皆さんには今期中に所属するKGを選んで頂きます。

所属するKGを決定するまでは毎週、いずれかのKGのミーティングに参加して頂きます。毎週、同じKGに参加するのでも、各KGを巡って頂いても構いません。しかし、なるべく多くのKGミーティングに参加して、自分の興味分野にあったKGを見つけてもらえればと思います。

3. 研究グループ(KG)に所属する

新規履修者の方には今期前半に、所属する研究グループ(KG)を決定して頂きます。詳細については、初回授業時にご説明します。自分が所属したいKGを決めた段階で申請できます。所属する際には、KGの代表者(KGリーダ)と話し合った上で、申請してもらう運びとなります。具体的なKG所属の申請手順は追ってご連絡します。KGに所属した後は、毎週 所属するKGのミーティングに参加することになり、2で説明した毎週木曜の授業での申告は必要なくなります。

4. 所属後の流れ

WIP・タームプロジェクト

毎学期、学期末に学生の発表会があります。1学期中に取り組んだ内容と、それを踏まえた今後の活動・研究の展望の発表(WIP)と、実際に研究として取り組んだ活動の発表(タームプロジェクト)があります。新規履修者の方は自由参加でWIPの発表ができます。合同プロジェクトには大勢の教員や研究員の方がいますので、自分が取り組んだ内容に着いて広くコメント・アドバイスを聞ける場となっています。

なお、新規履修者の方に関しては、KGによっては最初の学期は必ずしも発表する必要がないKGもあります(もちろん、発表することは可能です)。2学期目以降は、原則として発表は必須となっています。

卒論

合同プロジェクトでは、タームプロジェクトに合格後、卒論の執筆が可能となります。

注意事項

1年生の履修について

SFCでは例外的に1年生からの研究プロジェクトへの参加を認めていますが、合同プロジェクトでは、やる気と興味のある学生は基本的に履修可としています。

履修条件について

合同プロジェクトでは、前提となる授業や、前提となる知識に関して、履修制限は設けていません。技能についても全く問いません。研究プロジェクト所属後に、技能や知識を身につけてもらうための指導をしますので、コンピュータに触った事が無い方でも履修できます。技能の有無に関わらず、やる気と積極性のある学生を歓迎します。

Tokuda / Murai / Kusumoto / Nakamura / Takashio / Van Meter / Uehara / Mitsugi / Nakazawa / Takeda Labs To those who wish to join

Registration procedure

1. Participate in the first class

The first class takes place on September 28th 2017 (Thu) periods 4-5 at ι23. Please make sure to participate since there will be explanations regarding enrollment as well as KG (Kenkyu Group / Research Group) introductions. Students may participate without prior registration.

2. Complete course registration via Academic Affairs Web System

Once you have decided on enrollment, please complete course registration using the Academic Affairs Web System. You may sign up for any of the research projects that belong to our group's professors (Mura i /Kusumoto / Nakamura / Takashio / Van Meter / Uehara / Mitsugi / Nakazawa / Takeda), so register for one that suits your schedule. In case you cannot officially register for some reason, you are still welcome to join a research project, so feel free to consult us.

Activities in the Joint Project

1. Participate in classes

Classes take place every Thursday, periods 4-5. Students will participate every week as these classes will teach the basics of research as well as share cutting-edge knowledge in each field. Please make sure to adjust your timetable around this.

2. Participate in KG meetings

The Joint Project consists of several KGs that have their own activities (view http://rg.sfc.keio.ac.jp for the list of KGs). Each KG has its own research subject, and holds weekly meetings to talk over research progress, future plans and so forth. Newcomers will choose their desired KG during this semester.

You may participate in any KG meeting until you officially decide which one to join. It is up to you whether to attend the same KG meeting every week, or to check out several KGs; however, we do encourage you to try several KGs in order to find one that truly matches your interests.

3. Join a KG

Newcomers will decide their KG during the first half of this semester. Further details will be explained during the first class. You may apply for the desired KG as soon as you make the decision, however you must consult the KG leader beforehand. Detailed procedures on joining a KG will be explained later as well. Once you join a KG, you will attend that particular KG's meeting every week, so you do not need to inform us about meeting participation, which is written under step 2.

4. Main events after enrollment

WIP/term project

At the end of every semester, students will give a presentation about their research, which consists of two types: what you have worked on during the semester, and how you will continue that research in the future (WIP), and presentation of work product from your research (term project). Newcomers may give a WIP presentation if they wish but this is optional. There are many professors and researchers in the Joint Project, so you will be able to receive a wide range of opinions on your research.

Newcomers do not have to give a presentation during their first semester, but it is obligatory to do so from the second semester and onwards.

Graduation thesis

Once your term project has been approved, you will be permitted to write your graduation thesis.

Important notes

Enrollment of freshmen

Basically, our Joint Project will allow freshmen to enroll as long as they have strong motivation and interest.

Prerequisites of enrollment

We do not set any prerequisites such as courses previously taken, knowledge, skill or experience. We will teach students to acquire these basics skills after enrollment, so even students who have never used a computer may enroll. Regardless of current skill, we welcome all students who have motivation and activeness.